Bezoek deze zomer de herstelde eendenkooi van Spang op Texel

De eendenkooi van Spang is al omstreeks 1600 aangelegd. In 1943 kwam hij in bezit van Natuurmonumenten. De kooi van Spang is een ven de kooien die dankzij de Kongsi volledig is hersteld, waarbij alle bijzonder cultuurhistorische elementen zijn teruggebracht. In het hoogseizoen kunt u de kooi elke zaterdagmiddag gratis bezoeken. Op eigen gelegenheid of onder begeleiding van een vrijwillige boswachter die uitleg geeft. In het kooikerhuisje is een mini-expositie ingericht.

Natuurmonumenten kocht de kooi tijdens de Tweede Wereldoorlog van de heer Koning uit Oosterend. Deze eigenaar en kooiker gebruikte de kooi niet alleen voor het vangen van eenden, maar ook voor de teelt van sneeuwklokjes en narcissen. De kweekveldjes waren in de loop der jaren helemaal overwoekerd. Ook het makhok was ‘verdwenen’ in de bosschages. De kooi is nu weer in oorspronkelijke staat te bewonderen. In de kooi wordt nog steeds gevangen, mede dankzij de vrijwilligers die hebben meegedacht en gewerkt aan het in ere herstellen van de vangpijpen. De gevangen eenden worden geringd en onderzocht en daarna weer vrijgelaten.

Kijk voor meer informatie over de wandelingen op Natuurmonumenten.