DE KONGSI IN DE KLAS

Om de eendenkooien in het waddengebied voor de toekomst te behouden, is het belangrijk dat de volgende generatie weet wat een eendenkooi is, maar vooral wat ze zo bijzonder maakt. Daarvoor ontwikkelt de Kongsi van de Eendenkooi samen met de Stichting Erfgoed&Publiek een lesprogramma voor leerlingen van groep 7 en 8 van de basisschool.

Kerndoelen

Het lesprogramma sluit goed aan op de kerndoelen voor het basisonderwijs en de lesstof uit het reguliere curriculum. Het programma gaat onder meer in op het ambacht van de kooiker en de elementen waaruit een eendenkooi bestaat. In het beeldmateriaal bij het programma legt een echte kooiker uit hoe een eendenkooi werkt.

Altijd dichtbij

Het programma wordt zo opgebouwd, dat het geschikt is voor alle kooien in het waddengebied, zodat excursies zo dicht mogelijk in de buurt van de school kunnen worden georganiseerd. In het schooljaar 2017-2018 doen een aantal scholen mee aan een pilot met het lesprogramma. Het jaar daarna is het programma beschikbaar voor alle basisscholen in het waddengebied.

Meer weten?

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkeling van het programma, schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief.  Meer informatie volgt ook op deze website.