Bezoek een eendenkooi tijdens Open Monumentendag

Eendenkooi zijn bijzondere cultuurhistorische monumenten. Voor de Kongsi een goede reden om maar liefst veertien van haar kooien tijdens Open Monumentendag open te stellen voor publiek. Van Texel tot Uithuizermeeden in Groningen, overal in het waddengebied houden eendenkooien open huis.

Dit jaar sluit de Kongsi van de Eendenkooi de herstelwerkzaamheden in 24 van haar kooien af. De leden van de Kongsi zijn trots op wat er de afgelopen vier jaar aan onderhoud en herstelwerkzaamheden is gedaan. Zij laten het resultaat graag zien. De 24 kooien zijn prachtig opgeknapt en weer helemaal klaar voor de toekomst. Bijzonder om te zien!

Open dagen zaterdag 8 september

Kooi van Spang (Texel):
Open van 12.30 tot 16.30 uur
Wandel op eigen gelegenheid door de eendenkooi of kom alles te weten over het oude ambacht van de kooiker tijdens een rondleiding door vrijwillige boswachters van Natuurmonumenten. Bezoek ook het kooikerhuisje met mini-expositie.
De ingang van het onverharde pad naar de Eendenkooi vind je aan de weg Dijkmanshuizen aan de oostzijde van het eiland.

Oude Kooi (Vlieland):
De Oude Kooi van Vlieland is altijd open voor publiek. Langs de kooi is een wandeling uitgezet van 1,3 kilometer. De kooi is niet meer in gebruik als eendenkooi, maar wel deels opgeknapt. De boswachter van Staatsbosbeheer heeft er een boswachterwoning. Op zondag 9 september kun je met de boswachter op excursie door de kooi (zie hieronder).
Postweg 2

Takkenkooi (Terschelling):
Open van 10.00 tot 14.00 uur
De Takkenkooi is bekend onder een aantal namen: Bomekooi, Oosterkooi en Eerste kooi. Oosterkooi is de oudste benaming en verwijst naar de ligging. Door het afpalingsrecht dat rust en stilte voorschrijft mag je de kooi niet zomaar betreden.
Nabij Oosterend 28.

Hoornerkooi (Terschelling):
Open van 13.00 tot 17.00 uur
In het jaar 1655 diende Martijn Tjallings uit Hoorn een verzoek in tot de aanleg van een eendenkooi bij Cornelis Berck. De Hoornerkooi kwam na een ruilverkaveling in 1951 in eigendom van Staatsbosbeheer. Het is nu in gebruik als excursiekooi. De kooi is openbaar toegankelijk. Tussen 13.00 en 17.00 uur is de kooiker aanwezig om alle vragen van bezoekers te beantwoorden.
Hoornerkooiweg 1.

Rimkeskooi (Terschelling):
Open van 10.00 tot 15.00 uur
In 1863 kregen Pieter Pieters Smid en Reinder Doekes Roos bij het koninklijk besluit toestemming om deze eendenkooi aan te leggen. De kooi is nu in eigendom van Staatsbosbeheer en wordt gebruikt voor excursies en als natuurreservaat.
Ten Oosten van Oosterend.

Eendenkooi Schiermonnikoog:
Open van 10.00 tot 15.00 uur.
Tijdens de open dag geeft de kooiker om het uur een gratis rondleiding in de eendenkooi en vertelt allerlei wetenswaardigheden. Zoals uitleg over de termen 'de pijp uitgaan' of 'achter de schermen kijken'. Laat je verrassen door de wondere wereld van de eendenkooi en de natuur die zich hier thuis voelt.
Vertrekpunt: Vakantieboerderij De Kooiplaats.

Kooi Ternaard:
Van 10.00 tot 12.00 uur en van 13.30 en 15.30 uur
Kooiker Herman ten Klooster geeft rondleidingen door de kooi, die normaal niet toegankelijk is voor publiek. Een unieke kans dus om deze kooi van staatsbosbeheer van binnen te bekijken.

Nieuw Onrust (Hornhuizen, Westpolder):
Open van 10.00 tot 15.00 uur.
De kooi van Het Groninger Landschap in de Westpolder dankt zijn naam aan de nabijgelegen boerderij Nieuw Onrust. Tijdens de open dag kun je meedoen aan een rondleiding door de kooi. Iedereen is welkom. Wel graag van tevoren aanmelden via de website van Het Groninger Landschap.

Wytsemakooi (Uithuizermeeden):
Open van 10.00 tot 11.30 uur
Gidsen van Natuurmonumenten je mee op stap door de gerestaureerde Wytsemakooi bij Uithuizermeeden. Vroeger hoorde de kooi bij de Rensumaborg in Uithuizermeeden. Sinds de jaren '90 is zij van Natuurmonumenten die hem vorig jaar helemaal opknapte. Aanmelden voor de Open Dag kan op de website van Natuurmonumenten.

Open dagen zondag 9 september

Oude Kooi (Vlieland):
De Oude Kooi is altijd toegankelijk voor publiek. Wil je graag wat meer uitleg of ben je benieuwd naar de verhalen over de deze kooi? Om 14.00 uur kun je op excursie met de boswachter. De kooi is niet meer in gebruik als eendenkooi, maar wel deels opgeknapt.
Postweg 2

Buismankooi (Piaam):
Open van 12.00 tot 16.00 uur
Vrijwilligers van It Fryske Gea demonstreren tijdens de open dag verschillende werkzaamheden. Zo laten ze zien hoe je een eendenkorf vlecht en hoe vroeger het gras werd gemaaid met een zeis. Parkeren: volg vanaf de Kooireed bij Piaam de parkeerborden naar de parkeerplaats. Vanaf de parkeerplaats is het nog 200 meter lopen. (let op: je moet een weiland oversteken, dus goede schoenen is een aanrader).

Contactgegevens:

Voor meer informatie over de Kongsi van de Eendenkooi kunt u contact opnemen met
Landschapsbeheer Friesland

Commissieweg 15