Jagersvereniging start onderzoek nestsucces wilde eend

De Jagersvereniging start dit jaar een onderzoek waarin het nestsucces van broedkorven voor de wilde eend gemonitord wordt. Dit mede in het kader van het Jaar van de Wilde Eend. De vereniging roept haar leden op om massaal broedkorven te plaatsen en te monitoren. Deze broedkorven, die deels door jagers zelf gemaakt worden, bieden de eieren van de wilde eend bescherming tegen predatie.
2020 is uitgeroepen tot het Jaar van de Wilde Eend. In het kader daarvan onderzoekt de afdeling ecologie van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging in 2020 en 2021 wat het nestsucces van broedkorven is.

Jaar van de Wilde Eend
Het plaatsen van korven en monitoren van het nestsucces is belangrijk, omdat onderzoek van Sovon laat zien dat de overleving van eendenkuikens in Nederland laag is. Ook gaat minstens 60% van de nesten van de wilde eend verloren, blijkt uit onderzoek. Ondanks het feit dat de wilde eend één van de meest talrijke broedvogels in Nederland is en de broedparen ten opzichte van de jaren ’70 niet zijn afgenomen, is er in ons land de laatste jaren toch een lichte teruggang te zien. Sovon en de Vogelbescherming riepen om die reden 2020 uit tot het Jaar van de Wilde Eend.

Het hele bericht is te lezen op de website van de Jagersvereniging en kunt u via deze link bekijken.